TÁRKI-TUDOK
  Keresés  
      

Konferencia-részvétel


MIT MONDANAK A TÉNYEK? - AZ ÚJ KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNY KÜSZÖBÉN

Szakmai műhelysorozat az MTA KEB és a TÁRKI-TUDOK szervezésében

2011. január 26. Együttnevelés és külön oktatás

MTA Székház, 1051 Budapest, Roosevelt tér 9.

A rendezvénysorozat első eseményének témája az együttnevelés és külön oktatás témaköre volt. Ez a terület többet és mást is jelent, mint a társadalmi integráció kérdése. Az előadások egyik legfontosabb üzeneteként és megfontolandó javaslatként emelkedett ki a minél korábbi életszakaszban történő, már az iskola megkezdése előtti beavatkozás szükségessége. Ez egyformán érvényes az oktatásban lemaradó gyermekek mindhárom érintett területén szükséges közoktatási feladatok körére; a halmozottan hátrányos helyzetre, a cigányság társadalmi integrációját gátló, s nem csak az oktatást érintő problémáira, a fogyatékosság és az oktatásban történő lemaradást eredményező atipikus fejlődés következményeire. Az előadók szerint javasolt megoldások ugyanakkor eltérnek aszerint, hogy a tipikusan fejlődő gyermekek oktatási és nevelési szükségletei miként elégethetők ki, s ennek meg kellene jelennie a közoktatási koncepcióban, s az erre épülően megalkotandó jogszabályokban. Az együttnevelés és az együttoktathatóság kérdésére szakmailag is megalapozott választ kell adni, s ennek kellene a kerettörvényről történő szakmapolitikai döntéseknek is érvényesülni. Fontos tehát a megfelelő színvonalú közoktatás törvényi szabályozásának során egyértelműen meghatározni az ellátórendszer azon feladatit, amely a különleges oktatási és nevelési szükségletű gyerekek és tanulók mindhárom csoportjában a felzárkózás, illetve a lemaradás csökkenésének garanciáját jelenti. Ehhez szükséges az ellátórendszer feladatainak árnyalt, egyértelmű és világos meghatározása, a szabályozás és finanszírozás ezeknek a céloknak megfelelő kialakítása. A teljes összefoglaló anyag itt olvasható.

Előadások, hozzászólások:

Lannert Judit: Tényeken alapuló sikeres oktatáspolitika

Csépe Valéria: Együtt vagy külön? A különleges oktatási szükséglet...

Csapó Benő: A nemzetközi felmérések eredményei ? következtetések a magyar közoktatás fejlesztésének megalapozásához

Pokorni Zoltán: Integrációs programok tapasztalatai, a továbblépés lehetőségei

Lányi Marietta: A Gyermekek Háza tapasztalatai

Katona Nóra: Együttnevelés és külön oktatás - kitekintés

Sió László: Integráció, együttnevelés

A sajtóban megjelent anyagok:

MTI: Pokorni: "a társadalom többsége az elkülönítést támogatja" - cikk a hvg.hu oldalon

Balla István: A tudomány ellentmond Hoffmann Rózsának - cikk az fn.hu oldalon

Novák Mária - Végh Györgyi: Mit mondanak a tények? - Az új közoktatási törvény küszöbén - cikk a Fővárosi Oktatási Portál oldalán

Varga Stella: Konferencia a közoktatási törvényről - ?Az integrált oktatás az elmúlt időszakban megbukott" - cikk a Köznevelés oldalán

Kapcsolódó szakmai anyagok:

A korai intervenciós intézményrendszer hazai működése című Tárki-Tudok kutatás vezetői összefoglalója, 2009

A tanoda-típusú intézmények működésének, tevékenységének elemzése című Tárki-Tudok kutatás zárótanulmánya, 2008-2009

A területi alapú oktatási kompenzációs rendszerek nemzetközi tapasztalatainak áttekintése, Varga Júlia háttértanulmánya, 2009

A Biztos Kezdet Program  hatásvizsgálatának bemeneti mérése, Surányi Éva, 2010

Holnapután, kiskedden - Mit ígér a pedagóguséletpálya-modell? Varga Júlia közgazdász írása a Magyar Narancsban a tervezett életpályamodell lehetséges hatásairól

Cikkek a Kölöknet nevelési portálról:

Együttnevelés és külön oktatás - összefoglaló a Konferenciáról

Minél hosszabb, annál rosszabb (cikk a nyári szünet hatásáról)

Januári focicsillagok (cikk az elkülönített tehetséggondozásról)

 

Várjuk javaslataikat, hozzászólásaikat a lenti komment dobozban, vagy elküldhetik azokat a konferencia@tarki-tudok.hu email címre!

vissza  


komment

Kommenteléshez be kell lépni.   , Regisztráció

KOMMENTEK   (5 komment)
2011-02-07 19:37
eniko.gonczol@gmail.com
Tisztelt szervezők,
gondolom többen vagyunk, akik nagyon jól tudnák használni különféle szakmai érveléseik során azokat a PISA vizsgálat eredményei alapján megfogalmazott állításokat, amiket Csapó Benő idézett az előadásában. Lenne lehetőség rá, ahogy ez a prezentáció is elérhető legyen a honlapon? Én örülnék neki. Üdvözlettel: Gönczöl Enikő
2011-02-08 12:00
szerk
Kedves Gönczöl Enikő!
A mi célunk is az, hogy minden elhangzott előadás anyagát közzétegyük, és mindig az adott előadó dönti el, hogy ez milyen formátumban történjen meg (ppt, jegyzetek, az elhangzott előadás leírt változata vagy tanulmány forma jön szóba). Ezek elkészítési ideje eltérő, de amint rendelkezésre állnak a végleges szakmai anyagok, mi azonnal feltesszük majd azokat. Ez vonatkozik Csapó professzor úr előadására is.
2011-02-14 15:00
eniko.gonczol@gmail.com
Megtaláltam a honlapon Csapó Benő keresett anyagát. Nagyon köszönöm.
hírek


Művészek és tanárok együttműködése - Országos kulturális fórum Bukarestben

Németh Szilvia október 27-én fő előadóként vett részt a román Culture and Education szervezet által szervezett országos fórumon, melynek fő témája a művészek és pedagógusok iskolai együttműködése volt az oktatás színvonalának növelése érdekében, valamint kiemelt  figyelem irányult a hátrányos helyzetű térségek tanulóinak motiváció-növelési, és kompetenciafejlesztési lehetőségeire. 

Németh Szilvia a fórumon részletesen bemutatta a T-Tudok Zrt. Kreatív Partnerség programjának Gyergyóremetén működő projektjét, valamint a további fejlesztési lehetőségeket,

melyeket az OECD kreativitásfejlesztési 

programjában való részvétel kínált.  

A teljes program itt található:

 http://culturaineducatie.ro/forumulcie-2017/program/


Kiállítás nyílik a Kreatív Partnerség és a Ludwig Múzeum közös iskolai projektjének keretében

A tavaszi félévben a Ludwig Múzeum művészei bekapcsolódtak a T-Tudok Kretaív Partnerség projektjébe, és a diákokkal együtt tanultak és alkottak az osztálytermekben! 

média-jelenlét


Tagadják a jövőt

F. Szabó Kata készített interjút Lannert Judittal a Vasárnapi Hírekben arról, hogy sokkolják a magyar társadalmat a jövő kihívásai, a döntéshozók viszont a régi rutinokhoz nyúlnak, pedig ahhoz, hogy az oktatás jó irányba változzon, először a felnőtteknek kell tanulni
 


Minden gyerek jó valamiben

Lannert Judittal Mázsár Tamás készített interjút a tehetséggondozásról annak apropóján, hogy nemrég a blogján Tehetséggondozás lufi címmel arról írt, hogy miközben milliárdokat költ el a kormány a tehetséggondozásra hivatkozva, az eredményeket alig vizsgálják. Ha mégis megtennék, akkor lesújtó számokat kapnának, hiszen a tehetséggondozásra fordított hatalmas pénzeknek nemzetközi felmérések szerint alig van hatásuk. Erről, a rossz pedagógusokról, a gyerekek túlterheltségéről és az egyházi iskolák elitizmusáról is szól az interjú.


  1035 Budapest, Vihar utca 18. telefon: (+36 1) 887 4851, info@t-tudok.hu